torsdag 9. september 2010

Hvorfor akkurat FROSK i bloggnavnet mitt?


 The Frog blog svarer slik på spørsmålet:

"We're often asked why the blog is called the Frog Blog. I wish I could tell you some really interesting story, but essentially there are two reasons. One, frogs are brilliant! And two, frog rhymes with blog. And then, of course, isn't education a "metamorphosis" of sorts!" 

Da jeg valgte frosk som del av mitt bloggnavn, var det froskens forvandlingspotensiale pluss dens varslingsegenskaper  ("Amphibians are excellent indicators of the quality of the overall environment, as they are very sensitive to perturbations in ecosystems") jeg tenkte på, og identifiserte meg med:

Forvandling = håp, varslerfunksjon = mening til et kriseridd liv.

At jeg for 30 år siden startet å samle på frosker, var imidlertid helt tilfeldig:
På en av mine daglige handleturer som nybakt mor, falt  blikket på en potteskjuler, formet som en frosk.  Jeg grøsset i vellystig avsky: potteskjulere formet som figurer var definitivt ikke min smak, og slett ikke en spygrønn og motbydelig frosk!

Neste dag gikk jeg målrettet bort til monsteret for å oppleve nok et stimulerende avskygrøss.  I stedet sa det 'klikk', og jeg var blitt hodestups og hjelpeløst forelsket.  Blikket fanget meg:


Krimskrams var utenfor den tidens familiebudsjettrammer, så det gikk et døgn før jeg besluttsomt og skamrødmende grep frosken og betalte en ublu pris for å få den med meg hjem.

Kort tid etter anskaffelsen flyttet familien til Varhaug.  Varhaugsbuer kalles også 'trausker'.  Trausk er dialekt for frosk.  Da ble jeg til hun som alltid ble glad for å få en stilig frosk, og de har strømmet inn ved alle anledninger i årene som har gått, også parvis: 




***

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Innlegg kan bli revidert og flyttet på, så kommentarfeltet kan fremstå som pussig ved enkelte innlegg (dateringen).