søndag 14. mars 2010

Vår, og vakkert



 
ZEFYR LEGEDE MED GRENEN 
av Johan Sebastian Welhaven 

Zefyr legede med Grenen,
Bækken over Stenen sprang;
Ved mit Vindve, i Syrenen,
Sad en lille Fugl og sang.


Og den saa med kloge Blikke
Vaarens Længsel i min Hu,
Og den spurgte"Har Du ikke
Kaaret Dig en Brud endnu!"


Mangen Gang i Somrens Hede
Vented jeg min Fugl igjen; —
Ak, da sad den i sin Rede,
Rosen skygged over den.

*

Ja, jeg ser en viss mulighet for at billedbruken i dette diktet kan utløse munterhet. Det vesentlige for meg er imidlertid fuglen som varsler vår, og hyllesten til den unge kjærligheten, og til livet. Og så vemodet (som for meg har med alder å gjøre).

Men mitt hovedærend med denne posten er å presentere 'Våren' av Vivaldi:

Billedlagt av Ferenc Cakó.

Ro og konsentrasjon er en betingelse for fullt utbytte!  Nyt...
 
***

2 kommentarer:

  1. Welhaven er en underestimert dikter i vår tid.

    SvarSlett
  2. Det er i alle fall gullkorn hos ham som fortjener å overleve, som for eksempel fra metadiktet 'Diktets ånd':

    Hvad ei med Ord kan nævnes
    i det rigeste Sprog,
    det uudsigelige
    skal Digtet røbe dog

    Af Sprogets strenge Bygning,
    af Tankeformers Baand
    stiger en frigjort Tanke,
    og den er Digtets Aand

    Personlig kjenner jeg meg igjen her:

    Ynder du Træet, da maa du ei hade
    den hvasse Torn mellem Blomster og Blade

    ...
    Jeg saarer, men ak, jeg gjemmer dog
    en større Smerte end jeg forvolder

    og kjenner lindring i dette:

    Der fløi en Fugl over Granehei,
    som synger forglemte Sange;
    den lokked mig bort fra slagen Vei
    og ind paa de skyggede Gange.

    Jeg kom til skjulte Stier og Kjern.
    hvor Elgene Tørsten slukke:
    men Fuglesangen lød endnu fjern
    som Nynn mellem Vindens Sukke:

    Tirilil Tove
    langt, langt bort i Skove

    Jeg blir også revet med av dramatikken i 'Åsgårdsreien'

    http://anna-nin.blogspot.com/2004/12/sgrdsreien.html

    (de andre klippene er fra Wikipedia)

    SvarSlett

Innlegg kan bli revidert og flyttet på, så kommentarfeltet kan fremstå som pussig ved enkelte innlegg (dateringen).