tirsdag 16. september 2008

Vuillard, og snille jenter



”På veg mot kassane møtte blikket hennar blikket til Vuillard. Og det var heller ingen talemåte: Han såg på ho. På ho. Med milde auge.  Sjølportrett med stokk og stråhatt…”  (Gavalda: ’Saman er ein mindre aleine’ side 206)


Jeg hadde aldri verken hørt om Vuillard eller sett noen av hans malerier, så jeg tok et billedsøk. Der fant jeg en bitteliten utgave av det aktuelle selvportrettet, og blant de mange andre fine maleriene, stakk det av de to damene seg ut. Og det var fordi jeg øyeblikkelig koblet det til en av mine yndlings-billedbøker: ’Snill’ av Gro Dahle og Svein Nyhus.

Damen til venstre i Vuillards maleri ser ut til å komme ut av veggen. Det gjør Lussi i ’Snill’, også – og flere følger henne:


Bare kom du, sier Lussi
og rekker hånden fram.

Og bittelille Madeleine
som er nesten gjennomsiktig
triller ut,
tå for tå.
Tipp tapp to.

Men hva nå da?

Se på veggen!

Der kommer jammen oldemor.
Selveste Margit Augusta Johanne!
Var det der du var hele tiden? sier faren.
Vi trodde du var borte! sier moren
og hjelper oldemor ut av veggen.

Den gamle stilken! Den krumme kroppen!
Se, hun smiler! Se, hun vinker!
Hør, hun knirker!

Å, Lussi! sier oldemor.
Det er jenta si, det,
som kan sprenge vei i veggen!

min vegg har jeg klistret opp et portrettbilde av Gro Dahle, og i pannen hennes har jeg limt inn et utklipp fra intervjuvet som hørte til:

Hva er det beste rådet du noen gang har fått?

Dikteren Eldrid Lunden sa tre ting til meg som jeg har som huskeregler:
Ikke vær så snill pike
Du må grave mer stein
Du får være der du er til det går over av seg sjøl

Akkurat!
¤¤¤
Oppdatering 19.november 2009:
Oppdaget i dag at Svein Nyhus har en flott og generøs blogg!
¤¤¤

5 kommentarer:

  1. Gro Dahle og Svein Nyhus sine bøker er kjempefine! De er ikke bare barnebøker. De er tenkebøker for voksne også.

    SvarSlett
  2. Og dessuten: "ikke vær så snill pike" og "du må grave mer stein" - det likte jeg godt!

    SvarSlett
  3. Jeg trengte det siste sitatet akkurat idag, og da kom jeg på at du hadde gitt meg det her. «Du får være der du er til det går over av seg sjøl.» Ja, jeg får visst det. Godt at det er lov.

    SvarSlett
  4. Ja. Og lykke til! *Sender gode ønsker*.

    SvarSlett

Innlegg kan bli revidert og flyttet på, så kommentarfeltet kan fremstå som pussig ved enkelte innlegg (dateringen).